Τρίτη 5 Αυγούστου 2014

ΒΙΒΛΙΑ

Διδάσκοντας φυσικές επιστήμες  Εκδόσεις Πατάκη, 2012, 495 σελ. Τιμή € 47,00

Στην εκπαίδευση, η διδασκαλία των μαθημάτων που αναφέρονται στις φυσικές επιστή-
μες αποδεικνύεται καθημερινά ένα σύνθετο εγχείρημα για τον εκπαιδευτικό. Απαιτεί 
την αξιοποίηση γνώσεων από διαφορετικές περιοχές, όπως είναι οι φυσικές επιστήμες,
η γνωσιακή ψυχολογία, η κοινωνιολογία και η επιστημολογία, με βασικό στόχο το 
βαθμιαίο πέρασμα των μαθητών από τον εμπειρικό και καθημερινό τρόπο σκέψης
στον επιστημονικό τρόπο σκέψης.

Στο παρόν βιβλίο παρουσιάζονται βασικά ζητήματα της διδακτικής των φυσικών 
επιστημών που απασχολούν τη διεθνή ακαδημαϊκή κοινότητα, καθώς και τα 
ερευνητικά δεδομένα των τελευταίων δεκαετιών στον τομέα αυτό.

Στις 12 θεματικές ενότητες του βιβλίου εξετάζονται μια σειρά από θέματα, όπως η 
έννοια του επιστημονικού γραμματισμού, οι βασικές θεωρίες μάθησης που επηρεάζουν
τη μάθηση στις φυσικές επιστήμες, οι ιδέες των μαθητών για τις έννοιες του 
φυσικού κόσμου, τα κυριότερα διδακτικά μοντέλα που εφαρμόζονται στα μαθήματα
των φυσικών επιστημών, οι επιστημονικές διαδικασίες που χαρακτηρίζουν τη
διερευνητική μάθηση, τα βασικά διδακτικά εργαλεία που χρησιμοποιούνται στη 
διδασκαλία των φυσικών επιστημών, και οι άτυπες πηγές μάθησης στις φυσικές 
επιστήμες. Επιπλέον, διατυπώνονται προτάσεις για τη διδασκαλία διάφορων θεματικών
ενοτήτων από τις φυσικές επιστήμες και τη διαμόρφωση συγκεκριμένων σχεδίων 
εργασίας. 
Στις προτάσεις αυτές επιχειρείται η εκπαιδευτική ανασυγκρότηση του επιστημονικού 
περιεχομένου των φυσικών επιστημών, προκειμένου να μετασχηματιστεί σε 
περιεχόμενο συμβατό με το ηλικιακό, γνωσιακό και κοινωνικο-πολιτισμικό επίπεδο
των μαθητών. Ειδικότερα, παρουσιάζονται παραδείγματα-σενάρια διδακτικής 
πορείας από τη Μηχανική, τη Θερμότητα, τον Ηλεκτρισμό, την Οπτική και τη Βιολογία. 
Το βιβλίο απευθύνεται τόσο σε εκπαιδευτικούς των τελευταίων τάξεων του 
Δημοτικού όσο και σε εκπαιδευτικούς του Γυμνασίου. 

BIG BANG - Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ ΟΛΩΝ ΕΠΟΧΩ

Η ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΠΟΧΩΝ

Εκδόσεις Τραύλος, σελ 640

























Ζούμε σε ένα σύμπαν που έχει περισσότερους από 100 δισεκατομμύρια γαλαξίες, 
και καθένας απ' αυτούς έχει περισσότερους από 100 δισεκατομμύρια αστέρες. 
Δεν γνωρίζουμε ακριβώς πόσοι από αυτούς τους αστέρες έχουν πλανήτες να 
περιφέρονται σε τροχιά γύρω τους, αλλά είναι βέβαιο ότι τουλάχιστον σε έναν 
συγκεκριμένο πλανήτη έχει αναπτυχθεί ζωή. Και μάλιστα, αυτή η μορφή ζωής έχει την 
ικανότητα και το θράσος να εκφράζει θεωρίες σχετικά με την προέλευση του 
αχανούς μας σύμπαντος. Χιλιάδες ανθρώπινες γενιές ατένιζαν το διάστημα, όμως εμείς
έχουμε το προνόμιο να ανήκουμε στην πρώτη γενιά που ισχυρίζεται ότι διαθέτει μια
αξιοσέβαστη, λογική και περιεκτική περιγραφή για τη δημιουργία και την εξέλιξη του
σύμπαντος.
Το μοντέλο της Μεγάλης Έκρηξης προσφέρει μια κομψή εξήγηση για την προέλευση 
όσων βλέπουμε στο νυχτερινό ουρανό. Προϊόν ακόρεστης περιέργειας, 
απίστευτης φαντασίας, έντονης παρατήρησης και αδιαπραγμάτευτης λογικής, 
πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα του ανθρώπινου πνεύματος.
Ακόμη πιο αξιοθαύμαστο είναι ότι το μοντέλο της Μεγάλης Έκρηξης μπορεί να γίνει 
κατανοητό από όλους. 
Ήμουν έφηβος ακόμη όταν πρωτοδιδάχθηκα τη Μεγάλη Έκρηξη, και 
θυμάμαι πόσο με εντυπωσίασε η απλότητα και η ομορφιά της, όπως επίσης και 
το γεγονός ότι βασιζόταν σε αρχές που, σε μεγάλο βαθμό, δεν ξεπερνούσαν τη φυσική 
που μάθαινα στο σχολείο.
Το βιβλίο αφηγείται την επική ιστορία της πιο σημαντικής επιστημονικής θεωρίας όλων
των εποχών.
Διαθέτει όλα τα συστατικά μιας επιστημονικής περιπέτειας, όμως, έχει και κάτι 
παραπάνω: αληθινή γνώση, επιστημονική εγκυρότητα, σαφήνεια, ανατροπές και... 
χιούμορ.
(Από την παρουσίαση της έκδοσης)

Περιεχόμενα

1. ΕΝ ΑΡΧΗ. . . : ΑΠΟ ΤΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗΝ ΚΟΣΜΟΛΟΓΙΑ, ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΣΤΟ 
1900
2. ΘΕΩΡΙΕΣ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΟΣ: ΠΩΣ Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ ΑΪΝΣΤΑΙΝ ΓΙΑ ΤΗ ΒΑΡΥΤΗΤΑ 
ΥΠΑΙΝΙΣΣΟΤΑΝ ΜΙΑ ΣΤΙΓΜΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
3. Η ΜΕΓΑΛΗ ΔΙΑΜΑΧΗ: ΠΩΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΟΣ ΥΠΟΔΗΛΩΝΑΝ 
ΚΟΣΜΙΚΗ ΔΙΑΣΤΟΛΗ
4. ΟΙ ΑΣΥΜΒΙΒΑΣΤΟΙ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΟΣ: ΠΩΣ ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ 
ΣΥΝΑΝΤΗΘΗΚΑΝ ΓΙΑ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΟΥΝ ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΚΡΗΞΗΣ
5. Η ΑΛΛΑΓΗ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΟΣ: Η ΔΙΑΜΑΧΗ ΜΕΤΑΞΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΩΝ 
ΚΟΣΜΟΛΟΓΙΚΩΝ ΘΕΩΡΙΩΝ ΤΕΛΙΚΑ ΕΠΙΛΥΕΤΑΙ
ΕΠΙΛΟΓΟΣ: ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ 
ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΚΡΗΞΗΣ; ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΗ;



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου