Τρίτη 21 Οκτωβρίου 2014

Βασικές αρχές για την επαγγελματική εξέλιξη των εκπαιδευτικών

Σύμφωνα με τον Christopher Day υπάρχουν 10 βασικές αρχές στις οποίες στηρίζεται η επαγγελματική εξέλιξη των εκπαιδευτικών:

1.             Οι εκπαιδευτικοί είναι το μεγαλύτερο κεφάλαιο των σχολείων. Βρίσκονται στο σημείο όπου εφάπτεται η μετάδοση της γνώσης, των δεξιοτήτων και των αξιών. Οι εκπαιδευτικοί θα είναι ικανοί να εξυπηρετήσουν τους εκπαιδευτικούς τους σκοπούς μόνο εάν είναι, από τη μια καλά προετοιμασμένοι για το επάγγελμα και από την άλλη, ικανοί να διατηρήσουν και να βελτιώσουν τη συμβολή τους σ’ αυτό, μέσω της μακροχρόνια μάθησης. Συνεπώς, η υποστήριξη της συνολικής τους κατάστασης, καθώς και της επαγγελματικής τους ανάπτυξης είναι αναπόσπαστο και σημαντικότατο μέρος της προσπάθειας για την άνοδο του επιπέδου της διδασκαλίας, της μάθησης και της επίδοσης.
2.             Ένας από τους κύριους στόχους όλων των εκπαιδευτικών είναι να εμφυσήσουν στους μαθητές τους τη διάθεση να συνεχίσουν να μαθαίνουν σε όλη τους τη ζωή. Γι’ αυτό και θα πρέπει να παρέχουν ως παράδειγμα τη δική τους δέσμευση και τον ενθουσιασμό τους για τη δια βίου εκπαίδευση.
3.             Η συνεχιζόμενη, μακροχρόνια επαγγελματική ανάπτυξη είναι απαραίτητη σε όλου τους εκπαιδευτικούς, προκειμένου να μπορούν να παρακολουθούν τις αλλαγές και να αναθεωρούν και να ανανεώνουν τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τα οράματά τους για καλή διδασκαλία.
4.             Οι εκπαιδευτικοί μαθαίνουν ούτως ή άλλως κατά τη διάρκεια της σταδιοδρομίας τους. Παρ’ όλα αυτά, το να μαθαίνει κανείς μόνο από την εμπειρία του περιορίζει τελικά την προσωπική του εξέλιξη.
5.             Ο τρόπος που σκέπτονται οι εκπαιδευτικοί και οι πράξεις τους είναι αποτέλεσμα αλληλεπίδρασης μεταξύ του προσωπικού τους ιστορικού, της τρέχουσας εξελικτικής τους φάσης, του περιβάλλοντος της τάξης του σχολείου, καθώς και του ευρύτερου κοινωνικού και πολιτικού πλαισίου στο οποίο εργάζονται.
6.             Οι τάξεις στελεχώνονται από μαθητές με διαφορετικά κίνητρα και προδιαθέσεις για μάθηση, μαθητές διαφορετικών δυνατοτήτων, οι οποίοι προέρχονται από διαφορετικά περιβάλλοντα. Συνεπώς, η διδασκαλία είναι μια σύνθετη διαδικασία. Παρότι η οργανωτική πολυπλοκότητα μπορεί να μειωθεί, π.χ. μέσα σ’ ένα διαφορετικό περιβάλλον, η επιτυχημένη διδασκαλία θα απαιτεί πάντοτε τόσο διαπροσωπικές όσο και ενδοπροσωπικές δεξιότητες, καθώς και προσωπικές και επαγγελματικές δεσμεύσεις. Είναι μια σύνθεση του νου και καρδιάς.
7.             Ο τρόπος που γίνεται κατανοητό το πρόγραμμα διδασκαλίας συνδέεται με την αντίληψη των εκπαιδευτικών για την προσωπική και την επαγγελματική στους ταυτότητα. Το περιεχόμενο και οι γνώσεις της παιδαγωγικής δεν μπορούν, συνεπώς, να διαχωριστούν από τις προσωπικές και επαγγελματικές ανάγκες και τους ηθικούς στόχους των εκπαιδευτικών. Δεν μπορεί κανείς να αναπτύξει τους εκπαιδευτικούς παθητικά. Οι εκπαιδευτικοί αναπτύσσονται μόνο ενεργητικά. Συνεπώς, είναι ζωτικής σημασίας το να είναι κεντρικά αναμεμειγμένοι στις αποφάσεις που αφορούν την κατεύθυνση και τις διαδικασίες της προσωπικής τους μάθησης.
8.             Η επιτυχής ανάπτυξη του σχολείου βασίζεται στην επιτυχή ανάπτυξη των εκπαιδευτικών.
9.             Ο σχεδιασμός και η υποστήριξη της μακροχρόνιας ανάπτυξης είναι κοινή υπευθυνότητα των εκπαιδευτικών, των σχολείων και της κυβέρνησης.
10.        Η εξέλιξη και ανάπτυξη των εκπαιδευτικών κρίνεται αναγκαία προκειμένου να βελτιώνεται το επίπεδο εκπαίδευσης των καταρτιζομένων. Αν λάβουμε υπόψη μας και την ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών καθώς και τον βομβαρδισμό των πληροφοριών που δέχονται καθημερινά τα άτομα, ο εκπαιδευτικός προκειμένου να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις πρέπει να βρίσκεται σε κατάσταση διαρκούς επιμόρφωσης.

Θεωρούμε σημαντικό η συνεχής επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών πρέπει να έχει μαθητοκεντρική προσέγγιση και όχι προσέγγιση που εστιάζει στην ίδια την κατάρτιση. Στο διάγραμμα που ακολουθεί παρουσιάζονται οι παράγοντες που συνεισφέρουν στην ποιότητα της επαγγελματικής εκπαίδευσης και πως αυτοί αλληλεπιδρούν μεταξύ τους.




(Christopher D.(2003), Η εξέλιξη των εκπαιδευτικών, οι προκλήσεις της δια βίου μάθησης σελ.23-27 στο Φαδάκη, Μ. (2014). Παγκόσμια κρίση και εκπαίδευση: Οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στο έργο των εκπαιδευτικών. Διπλωματική Εργασία. Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου